2009. január 26., hétfő

mégis

mégiscsak három dolog ment meg az éhség a tökéletlenség és a szolgálat a büfé meg nyitva van

fejlődés

nagy utat bejárhatsz
mégsem jutsz el oda
ahol még nem jártál

kötelesség

azt hogy a technika a stílus helyes-e lehet vitatni de azt hogy a gondolatot mely az elgondolhatóból tör fel és az elgondolhatatlanról hoz hírt két ujjunk közé csippentve fel kell mutatni nem

igazság

ahány személyes valóság annyi igazság és hogy erre rágyere elég egy vizes fürdőszoba és egy csúszós papucs

összefüggés

a kontextus jelentőségét mutatja hogy lobogó vízben minden tojás főtt tojás

gondolat

az előbb még nem volt itt s most két ujjam között fogom körbenézem megcsodálom és másoknak is látni hagyom majd hirtelen a kettőt szétnyitom s e tűnő alkalom fürge lepkeszárnyakon elcikáz

egy gyermek halála

a gyermek halála tragédia súlyosabb és mélyebb gyász mint a vén halála ez a fokozott érzelem ez a feketébb szomorúság egy olyan kor emberéről ad jelet aki a halált egy befejezett élet végére száműzte és úgy véli a halál túl korán még az élet megkezdése előtt érkezett a gyermekért nem számol a halállal mint állandó lehetőséggel mely magának az életnek a legbelsőbb és legtitkosabb magva

mondatfajták

időnként így van ez
máskor meg nem
ha így van
miért nincs fordítva
figyelj rám

aszkézis

az aszkézis lényege nem a szenvedés nem a lemondás valamiről valamiért az aszkézis sorsfordító gyakorlat amely megtanítja elviselni kielégítetlen vágyainkat nem küzdelem de megismerés és elengedés

2009. január 21., szerda

kommunikáció

az ember a másikkal való találkozáskor háromféle alapállást vehet fel vagy monologizál azaz saját hülyeségét szajkózza és a másikat csak mint hallgatóságot ismeri fel vagy éppen fordítva csendben rejtőzöttségét fenntartva meg sem szólal vagy vitába (dialektikus fordulat) fordul mely során két egymásnak feszülő erő próbál egyike a másika felett győzelmet aratni vagy legalább részeredményt kicsikarni (kompromisszum) a harmadik típusú találkozás :-) párbeszéd jellegű (dialógus) melyben a felek mindenfajta prekoncepció nélkül találkoznak e találkozás során valamiféle új egy eddig még a beszélgetésben jelen nem lévő harmadik megmutatkozásának adnak lehetőséget mennyivel mélyebb tartalmú az a szavak nélküli kommunikáció amely két ember között zajlik miközben mindketten a dunai naplementét csodálják

igazság

az igazságra azért van szüksége a modern embernek mert a számára felkínált világban nem érzi otthon magát a megtapasztalt valóságot ezért szétszakítja és belőle kis igazságokat formál amik alapján most már ő maga teremti meg saját világát az igazság tehát kevésbé maga a valóság jóval inkább valami játékszabály valamiféle tervrajz szabásminta amely mentén haladva a modern ember azt reméli felépítheti testére szabhatja új otthonát

2009. január 19., hétfő

nyomok

most hogy ráértem
és kattintgattam
régi arcok
után kutattam
a nevek csak foszlányokban
kinek kereszt kinek más
jutottak eszembe
látom kiből mi
húsz év után
erre is jó a net
és látom magamról
semmi nyom
publikáció
előadás
oktatás
egy kép se
tán egy két ismeretlen
legföljebb távoli rokon

az űrben csak lebegek
a földön elfáradok

talán

talán ha a gondolat nem előzné meg a szót
és a tett az el nem gondolhatóból törne fel

otthonlét

a világban-való ember otthonléte természet szerint vanszerű azaz olyan aki otthonában van és nem pedig legyenszerű ekkor azt mondaná legyen otthona azaz a mostban ahol az ember jelen-valóságával éppen él az még nem lenne meg azt még mintegy meg kellene találni ki kellene érdemelni meg kellene érte küzdeni
az otthonlét valóságos értelemben személyes tapasztalat amely csak kismértékben függ a környezettől és azt mondhatjuk hogy az ember bárhol otthon tudja érezni magát mint faludi recsken vagy mint kertész máshol illetve bárhol nem tudja otthon érezni magát
a vanság nem tétlenség és nem hajlíthatatlanság éppen ellenkezőleg fogékonyság és gondoskodó aktivitás

világban-való nem-otthonlét

svenaeus azt írja hogy az egészség otthonlét szerű világban-való-lét tehát ha az ember nem érzi otthon magát a világban nem beszélhetünk egészséges világban-való-létről azt írja továbbá hogy az ilyen fajta nem-egészség pusztán 10 %-a az amelyet orvosi értelemben jelenleg befolyásolni vagyunk képesek azaz annak mibenléte valamilyen betegségikonban felismerhető erre a 10%-ra óriási pénzeket költünk és azt reméljük hogy majd a maradék 90%-ot is megtudjuk fejteni abból az alapállásból amelyben a mai modern medicina benne áll kétségek gyötörnek
a másik ami elgondolkodtat hogy a nem-egészség jóval tágasabb tér mint a betegség és ahogy a tapasztalat mutatja jelen lehet betegség nélkül is de a betegség minden alkalommal nem egészséggel azaz nem-otthonlét szerű világban-való-léttel párosul nem lehetséges-e és erre vannak bizonyos gyanújelek hogy a nem-otthonlét szerű lét említett 90%-a időben megelőzi az orvostudomány által megfejteni kívánt 10%-ot a traumákat infekciókat stb ha ez így van akkor a tudomány célttéveszt hiszen a 10% csak mint a világban-való nem-otthonlét lehetséges következménye amely következmény az orvos pillantásában betegségként mutatja meg önmagát azzal hogy a törött végtagokat újraegyesítjük a béltumort kivágjuk a baktériumokat eradikáljuk a betegnek megpillantott embert visszalökjük eredeti világban-való nem-otthonlétébe amely a tulajdonképpeni felelős állapotáért és várhatjuk hogy ez az eredeti létállapota valamilyen másik formában ad hírt újra magáról mintegy tünetet váltva

2009. január 15., csütörtök

nézőpont

a szemben lévő dombra kéne felmászni hogy láthassam a falu másik oldalát és saját dombomat
ha egyszerűen lemennék a völgybe otthonra találhatnék de többé nem láthatnám amit egykor a magasból láttam csak ha azt elhagyom de amit a magasból láthatnék bármily igazság sokkal kevésbé valóság mint házam kertem otthonom

care/cure

dolgaink nem úgy vannak ahogy vannak hanem ahogy pillantásunk által vannak a gyógyító pillantás is más ma mint rég a "cure" kúrálni ige a "care" gondoskodni igéből fejlődött az angolban ez nem pusztán különféle aktivitások megjelölésére szolgáló két szó hanem tiszta tükre annak ahogy a gyógyító pillantás változott meg a gyógyító kezdetben elkísérte a hozzá segítségért forduló betegét együtt volt vele mintegy osztozott abban a szenvedésben amelyben a betegnek része volt alóla a szart a vizeletet kitakarította etette itatta kezét fogta róla gondoskodott ez a hívást meghalló és arra fogékony a gyógyulásig vagy a halálig elkisérő megértés egészen más mint a kúra melynek alapja nem az elkísérés az együttes jelenlét hanem a tünetek megfejtése és a beteg szenvedésének megszüntetése ahelyett hogy a beteg végigjárná a betegség által rákényszerített utat most a doktor eszközeivel és gyógyszereivel mintegy beugrik a beteg helyett és megküzd a betegséggel de vajon ebben a beugrásban nem veszít-e a beteg és az orvos egyaránt egy olyan közös tapasztalatot el amely jelentőségében összemérhető a beugrással megnyertekkel vajon a halál száműzése a kúra által az emberi élet véges végére nem sodorja-e veszélybe pillanatnyi élet értékének felismerését lehet az antibiotikum és a szike nem csak a betegséget szünteti meg hanem az élet értékét és megbecsülését is bizonytalanná teszi.

2009. január 12., hétfő

négy

kimondott
elgondolt
elgondolható
el nem gondolható

feladat

helyet találni a múltnak a jelenben
mely a jövő felé nyit kaput

2009. január 10., szombat

2 szó

most szeretnék velősen kitérni két hermeneutikai alapszó fordítási lehetőségére mivel orvosként kissé a tudományban (science) és kevésbé de azért még mindig egy kicsit a művészetben (art) is működnöm a praxisban szerzett tapasztalat jogán veszem a bátorságot bár nem vagyok sem nyelvész műfordító filozófus meg egyéb nagy tudású e téren biztos elméleti alapokkal rendelkező szakember hogy az understanding (U) és explanation (E) szavak különösen is az explanation kifejezés kézzelfoghatóbb értelmezését adjam
hogy a sorokkal takarékosan bánjak az U szóval kezdeném amelynek általánosan megértésnek való fordításával semmi bajom sincs az E általános fordítási szokásával mely a szót magyarázatként fordítja azonban komoly problémám van véleményem szerint ez a fordítás nem adja vissza hűen azt a gondolati tartalmat amit a szó hermeneutikai vonatkozásban hordoz mivel e két szónak tükröznie kellene azt a két teljesen különböző alapállást amelyből az ember a világra tekint és pontosan itt van a lényeg hogy az ember pillantása a dolgokra vagy saját dolgaira a világra vagy saját világára esik azaz a világot mint tőle különálló vagy mint abban bennelévő értelmezi tudományos távolságot tart tőle és onnan szemléli vagy benne él és akkor nem lát ki belőle tudós vagy művész azt hiszem a világ nem suba amiben kinn is vagyok benn is vagyok jaj de nagyon meg ilyenek míg a megértés szépen tükrözheti azt a helyzetet amikor a művész a világban bennelétét intuitív módon megérti és talán művészetén keresztül valamit mondani is tud róla addig a magyarázat mint fordítás mindenféle értelmezési nehézségekre adhat okot mely vita egyébként régóta folyik is helyette sokkal plasztikusabban fejezhetné ki véleményem szerint a különállást fenntartó a módszerességre alapozó interpretálást a megfejtés fordítási változat mely jobban implikálja azt a nem dialógusra alapuló értelmezési tartományt amit a mai tudomány felvesz és amit sajnálatos módon a kortárs medicina ma már csak mint alkalmazott biológiai tudomány használ is
tény azonban hogy az antibiotikumok az anesztézia a szteroidok és a közegészségügy kifejlesztése miatt ez a medicina minden korábbi orvoslásnál hatékonyabbnak látszik de már most sejthető hogy abból az alapállásból amelyből dolgait vizsgálja a beteg baját mitegy megfejti a korábban infekcióban traumában sebészeti kórokban símán meghalt populáció most tovább él és olyan új egészségügyi problémákkal áll elő amit innen nézve úgy tűnik nem lehet megoldani a pszichoszomatikus a pszichiátriai a tumoros és a krónikus betegek nagy tömegére gondolok itt elsősorban
ezután a rövid medicalis kanyar után definíció szerűen összefoglalnám a két szó javasolt értelmezését:
understanding
megértés olyan nagyrészt intuíción alapuló heuréka szerű részben nem tudatos és így nehezen is ha egyáltalán artikulálható érzelmi színezetű (hangolt/attuned) cognitiv élmény mely az ember részéről fogékonyságot feltételez saját és ugyanakkor másokkal közös világában
explanation
megfejtés olyan a módszeren alapuló nagyrészt tudatos ezért jól artikulálható cognitiv folyamat mely az ember részéről motivációt és szaktudást (képesség/ability) feltételez mások világának megismeréséhez

2009. január 8., csütörtök

párhuzamosok

kő járda mellett
éppen sötét ösvény fut
a fenyő alatt

félreértés

te gyógyításom tárgya vagy
én gyógyulásod eszköze

objektivitás

-mi a szubjektív művészet?
-csitt...figyelj csak!

szubjektivitás

-mi az objektív tudomány?
-saját kérdéseinket feltenni és saját válaszainkat kifaragni.

2009. január 5., hétfő

cím nélkül

időnként
én vagyok
máskor meg
nem

2009. január 4., vasárnap

a sivatag messze

mások pillantása elől
időnként
kissámlira ülök

2009. január 3., szombat

45 év. 120 kiló. borosta.

tegnap jót ivott
rá este már csak vizet
most nem válaszol

a pupilla fényt keres
az éj nappal érkezett